021-4400-7374

021-4400-7473

چگونگی پلمپ دفاتر شرکت‌ها در سال 1403

پلمپ دفاتر شرکت چیست؟ این کار چه اهمیتی دارد؟ آیا انجام دادن آن ضروری است؟ این سوالات از جمله متداول ترین سوالاتی هستند که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی از متخصصین موسسه حقوقی قانون تهران می پرسند. قبل از اینکه به سراغ پاسخ به این سوالات برویم، بایستی بگوییم گرفتن مالیات از اشخاص به ویژه تجار، همواره به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت و کشورها شناخته شده است.

به همین منظور دولت ها برای اینکه بتوانند از شرکت های تجاری مالیات بگیرند، قوانینی را وضع کرده اند. یکی از این قوانین، پلمپ دفاتر شرکت می باشد. در نتیجه بایستی تا حد ممکن با پلمپ دفاتر شرکت آشنا شویم تا هیچگونه ابهام و تخلف مالیاتی صورت نپذیرد. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی قانون تهران همراه ما باشید تا به این موضوع بپردازیم.

پلمپ دفاتر شرکت چیست؟

اولین گام برای پرداختن به موضوع پلمپ دفاتر شرکت آشنایی با مفهوم آن می باشد. قبل از اینکه به مفهوم پلمپ دفاتر شرکت بپردازیم، بایستی بگوییم دولت برای اینکه بتواند میزان درآمد و هزینه های شرکت های تجاری را محاسبه کند و سپس میزان مالیاتی که بایستی پرداخت شود را تعیین نماید، یک سری دفاتر را مشخص کرده است. از جمله این دفاتر می توان به دفتر روزنامه و دفتر کل که به دفاتر پلمپ نیز شناخته می شوند، اشاره داشت.

بر اساس ماده 6 قانون تجارت، تجار به استثنای کسبه جزء، موظف هستند که دفاتر فوق الذکر به علاوه دفاتر دیگری همچون دفتر دارایی و دفتر کپیه را تهیه کرده و با توجه به نوع هر دفتر هزینه ها و درآمدهای خود را در آنها بنویسند. البته بایستی توجه داشت که تنها دفاتر پلمپ (دفتر روزنامه و دفتر کل) هستند که برای استناد در اداره مالیات بایستی پلمپ شوند. حال بیایید ببینیم معنای پلمپ دفاتر شرکت چیست؟

دولت ۲۵ درصد از سود خالص سالیانه تجار را به عنوان مالیات بر درآمد اخذ می کند. در واقع دولت برای اینکه بتواند میزان سود خالص سالانه را محاسبه کند، بایستی درآمد و هزینه یکساله شرکت را در اختیار داشته باشد. این موارد تنها در دفاتر پلمپ نگارش می شوند. همچنین بایستی بگوییم دفاتر مذکور تنها زمانی قابل استناد هستند که پلمپ شوند یا به عبارت دقیق تر به امضای نماینده ثبت برسند. به طور کلی می توان پروسه پلمپ دفاتر شرکت را شامل مراحل زیر دانست:

  • مهر، امضا و شماره گذاری دفاتر تجاری توسط نماینده اداره ثبت.
  • تکمیل اظهارنامه پلمپ دفاتر شرکت.
  • تایید اظهارنامه فوق الذکر توسط نماینده ثبت.
  • ممهور و منگنه شدن دو طرف قیطان دفتر به وسیله مهر وزارت دادگستری به طوری که امکان دست بردن در آن وجود نداشته باشد.
چگونگی پلمپ دفاتر شرکت‌ها در سال 1403 1

اهمیت پلمپ کردن دفاتر شرکت:

اگرچه پلمپ دفاتر شرکت بر اساس قانون تجارت، یک وظیفه قانونی است، با این حال شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که اهمیت پلمپ دفاتر شرکت چیست؟ در واقع بایستی بگوییم شما برای اخذ کد اقتصادی، دریافت کارت بازرگانی، اظهارنامه مالیاتی و سایر فعالیت ها به پلمپ دفاتر شرکت نیاز دارید. پس سعی کنید در اسرع وقت نسبت به انجام این کار اقدام فرمایید. ما در موسسه حقوقی قانون تهران در کنار شما هستیم تا پروسه پلمپ دفاتر شرکت را به بهترین نحو برای شما انجام دهیم. کافیست از طریق مشاوره حقوقی رایگان با مشاوران ما در ارتباط باشید.

انواع دفاتر تجاری کدامند؟:

به طور کلی بایستی بگوییم دفاتر تجاری به دو نوع دفتر رسمی و دفتر غیررسمی تقسیم می شوند. دفاتر تجاری رسمی عبارتند از:

  • دفتر روزنامه: این دفتر که یکی از دفاتر پلمپ نیز شناخته می شود، مهمترین دفتر تجاری رسمی می باشد. در این دفتر اطلاعاتی نظیر بدهی­ها، طلب ها، معاملات و مبادلات تجاری به صورت روزانه ثبت می شوند. همچنین دفتر روزنامه به دو نوع دفتر روزنامه عمومی و دفتر روزنامه اختصاصی تقسیم می شود.
  • دفتر کل: این دفتر نیز یکی دیگر از دفاتر پلمپ محسوب می شود که تمامی اطلاعات موجود در دفتر روزنامه بر اساس نوع آنها در این دفتر نگارش می شود.
  • دفتر دارایی: اگرچه این دفتر در حال حاضر وجود ندارد، بایستی بدانیم که در این دفتر تمامی فعالیت های اقتصادی سالانه، لیست دارایی­های تاجر اعم از منقول و غیرمنقول، بدهی و طلب­ها نگارش می شود.
  • دفتر کپیه: در دفاتر کپیه، تاجر بایستی تمامی مراسلات، مخابرات و صورتحساب­های صادره را در آن به ترتیب تاریخ ورود یا صدور مرتب کند.

دفتر معین نیز یکی از دفاتر تجاری غیر رسمی محسوب می شود که به منظور جدا کردن حساب های دفتر کل از آن استفاده می شود. همچنین بایستی بگوییم دفاتر معین خود به سه نوع دفتر معین بدهکاران، دفتر معین بستانکاران و دفتر معین اموال دسته بندی می شود.

چگونگی پلمپ دفاتر شرکت‌ها در سال 1403 2

اهمیت تنظیم، تحریر و نگهداری اصولی دفاتر تجاری رسمی:

تنظیم دفاتر تجاری رسمی به ویژه دفاتر پلمپ از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع این دفاتر هستند که میزان مالیات پرداختی شما را مشخص می کنند. در نتیجه شما بایستی تمامی فعالیت های خود را در این دفاتر تنظیم و نگارش کنید. همچنین بایستی بگوییم اگر دفاتر ارائه شده توسط شما مورد تایید ممیزان باشد و خود اظهاری شما نیز بر اساس اسناد و مدارک قانونی انجام پذیرد، این دفاتر مورد تایید هستند.

البته در غیر این صورت بایستی بگوییم متاسفانه شما مشمول مالیات علی الراس خواهید شد. در نتیجه تنظیم، نگارش و حتی نگهداری دفاتر تجاری (پس از اخذ برگه تشخیص، پرداخت مالیات و اخذ مفاصا حساب) بسیار ضروری است. پس کوچکترین سهل انگاری در این موضوع ممکن است، منجر به ایجاد ضررهای مالی هنگفتی شود. در نتیجه بهتر است این کار را به متخصصین موسسه حقوقی قانون تهران بسپارید.

در آخر نیز بایستی بگوییم اگر دفاتر تجاری بر اساس اصول و ضوابط قانونی تنظیم شوند، قابلیت استناد بین تجار را خواهند داشت. در غیر این صورت هیچگونه اعتباری ندارند. البته افراد می توانند به این دفاتر تجاری که به صورت غیر اصولی تنظیم شده اند، علیه تاجر استناد کنند.

مدارک لازم برای پلمپ کردن دفاتر شرکت: برای اقدام کردن جهت پلمپ دفاتر شرکت بایستی مدارکی را آماده کنیم. این مدارک با توجه به حقوقی یا حقیقی بودن اشخاص متفاوت خواهد بود. در ابتدا بایستی بگوییم اشخاص حقیقی باید مدارکی از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی خود و اظهارنامه پلمپ دفاتر را ارائه دهند.

همچنین اشخاص حقوقی نیز باید مدارکی نظیر کپی کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل، آگهی تاسیس یا آگهی آخرین تغییرات و فرم کامل شده اظهارنامه پلمپ را ارائه دهند. به علاوه پس از پرداخت هزینه های مربوطه، دفاتر پلمپ شده از طریق پست برای شخص متقاضی ارسال خواهند شد. مهلت تقاضا برای دفاتر قانونی سال مالی بعدی، اسفند هر سال خواهد بود.

چگونگی پلمپ دفاتر شرکت‌ها در سال 1403 3

چرا موسسه حقوقی قانون تهران؟

همانطور که در این مقاله اشاره شد، مقررات و قوانین زیادی پیرامون پلمپ دفاتر شرکت وجود دارد. به طوری که تسلط بر تمامی آنها عملا غیر ممکن است. همچنین تنظیم، تحریر و نگهداری اصولی دفاتر تجاری و اقدام برای پلمپ دفاتر شرکت اموری حساس و تخصصی هستند که ممکن است کوچکترین سهل انگاری باعث به وجود آمدن بزرگترین ضرر های مالی شوند.

به همین خاطر در تمامی مراحل مربوط به پلمپ دفاتر شرکت بهتر است با یک وکیل مجرب مشاوره داشته باشید. ما در موسسه حقوقی قانون تهران با سابقه بیش از ۱۰ سال فعالیت و در اختیار داشتن وکلای مجرب و متخصص در حیطه پلمپ دفاتر شرکت در کنار شما عزیزان هستیم. همچنین موسسه ما با در نظر گرفتن امکان مشاوره حقوقی رایگان سعی داشته است تا تمامی اقشار جامعه از خدمات حقوقی استفاده کنند. شما می توانید همین الان با مشاوران ما در ارتباط باشید.

چگونگی پلمپ دفاتر شرکت‌ها در سال 1403 4
مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 7374-4400-021 در ساعت اداری تماس حاصل فرمائید.

همچنین خارج از ساعت اداری یا اگر با ارسال پیام آسوده‌تر می‌باشید به شماره 09193448505 در واتساپ پیام ارسال فرمائید.

در ضمن می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

ابتدا تیتر موردنظر خود را انتخاب و سپس اطلاعات مربوط به آن را کامل کنید. تب به صورت پیش‌فرض بر روی “سایر خدمات” فعال است.

رتبه‌بندی پیمانکاران
رتبه‌بندی مشاوران
ثبت شرکت
ثبت برند
سایر خدمات
چرا موسسه حقوقی قانون تهران

ارزش قائل شدن برای وقت شما

صداقت و امانتداری اطلاعات شما

بیش از 10 سال خدمت و تجربه

مشاوره رایگان حتی خارج از ساعات اداری

کمترین هزینه نسبت به سایر همکاران

افتخار همکاری با برترین شرکت‌ها و برندهای کشور